Det övergivna rummet är ett återkommande tema i Peterssons konstnärskap. Människor blir närvarande genom de spår de lämnat efter sig i miljöer som övergivits, gått förlorade eller ännu ej tagits i bruk. De realistiska och skalenliga modellerna, som ofta visas i mörklagda installationer, får genom subtila förskjutningar en främmande och kuslig dimension. Det vardagliga och välbekanta glider undan mot ett skymningsland i gränsen mellan dröm och dystopi. Modellbyggandets inneboende lekfullhet spelar mot de ödsliga stämningarna.   I verket Stillbilder (Stills) som Petersson arbetat med alltsedan tiden på Valand, och som visats i många olika versioner, framträder förlista skeppsvrak mot en mörk bakgrund. De är tagna med hjälp av en s.k. sidescan-sonar som skannar av havsbotten med ljudvågor. I datorn omtolkas ljudvågorna till bilder av det som döljer sig nere i havsdjupen. Dessa verk kan ses som dokumentation över en sorts ofrivillig Land Art där det sker en långsam men ständigt pågående nedbrytning. Sedan examen på Konsthögskolan Valand 2004 har Petersson ställt ut i Sverige och internationellt, bl.a. i Tyskland, Ryssland, Polen, Estland, Litauen USA och Frankrike.

The abandoned space is a recurring theme in Petersson's work. People become present through the traces they leave behind in environments that have been abandoned, lost or not yet used. The realistic and scaled models, often displayed in darkened installations, are given an alien and eerie dimension through subtle shifts. The everyday and familiar slips away to a twilight land on the border between dream and dystopia. The inherent playfulness of model making plays against the desolate atmosphere. In the work Stillbilder (Stills), which Petersson has been working on since his time at Valand, and which has been shown in many different versions, shipwrecks appear against a dark background. They were taken using a sidescan sonar that scans the seabed with sound waves. In the computer, the sound waves are reinterpreted into images of what is hidden in the depths of the sea. These works can be seen as documentation of a kind of involuntary Land Art where there is a slow but constant degradation. Since graduating from Valand Academy in 2004, Petersson has exhibited in Sweden and internationally, including Germany, Russia, Poland, Estonia, Lithuania, USA and France.